Vespa

Keeway

Motowell

Aprilia

Piaggio

Gilera

Derbi

Benelli

MotoGuzzi
Gilera Fouco - A vulkán szülötte
Gilera Fouco

Gilera Fuoco 500 i.e robogó: A robogó mely forradalmi változáson ment át a robogók piacán. A Fuoco – neve szerint is – tűz, láng, izzás és maga az ördög. Furcsa járgány.

Kacagtató kihívás egy rajtolás a lámpánál. Mindenki néz, mint kannibál a svédasztalnál, lehet autós vagy gyalogos. Motor áll elöl a zebránál, de a gépésznek egyik lába sincs a földön. Lámpa vált, gáz, és a masina úgy fordul, hogy az elöl lévő két kerék azonnal meghazudtolja a mechanika minden törvényét. A tervezőnek is okozott néhány fejtörést a fejidom által takart szerkezetbe rejtett nyolc szabadalom!

Gilera FoucoA háromkerekűek családjának új tagja a Gilera Fuoco, műszakilag gyakorlatilag azonos a Piaggio MP3-al. Korrigáltak néhány apróságot a tervezők az alapmodell gyermekbetegségein, de a legkomolyabb változást a motor testében lapuló 493 köbcentis erőforrás jelenti. Az egyhengeres blokkot a korszerű befecskendező négy szelepen keresztül látja el tápanyaggal. A komoly méretű motor üzemi hőmérsékletének fenntartásáról vízhűtés gondoskodik, így a közel 240 kilós Fuoco, a rendelkezésre álló több mint 40 lóerővel, igen meggyőzően rúgja el magát az aszfalttól. Hatalmas test elöl, ugyanaz hátul. Kormánya tökéletes, műszerfala, mint egy sportkocsiknak. Bár a nagyon szépen kidolgozott, fekete alapon piros órák, leginkább csak éjszaka látszanak. Nappal szinte semmit nem láttam belőle. Ám sötétben olyan gyönyörű, hogy az alacsonyan szálló repülők is irigykedve nézik. Mivel az egész injektorrendszer computer-vezérelt, egy szép, nagy, LCD kijelző kapott helyet a sebesség és a fordulatszám kijelző között. Szerintem még a jövő heti lottó számokat is kijelzi. Vajon miért nem lehet az aktuális sebességet is láthatóvá tenni itt? Nekem mint szemüvegesnek, nagyon nagy könnyedség lett volna. Lábtere hatalmas. Az sajnos saját szoc-problémám, hogy a fejidom tetejét díszítő szélterelő, a légtérben lévő összes bogarat a sisakom plexijére terelte. Szerintem egy költöző fecske kolónia jóllakott volna belőle. (Természetesen lehet rá szálvédőt szerelni.)

Gilera FoucoA fotel méretű ülés két személy számára is kényelmes. Talán az utas lábtartóján módosítanék egy kicsit, mert nekem nem sikerült kényelmesen elhelyeznem rajta a nem túl nagy- (40-es) méretű lábamat. Az ülés alatti csomagtartó csalóka. Mivel az akkumulátor is itt kapott helyet, változó a mélysége. Bukósisak, fotóstáska, aprómotyó, kispalack ásványvíz, kényelmesen férnek el benne. A külső csomagtartó- konzol akkora, hogy simán lehetne rajta harmadik személyt szállítani. Amit viszont hiányolok: A fejidom hatalmas méretéből, jó lett volna néhány apróbb cucc tárolására alkalmas rekeszt leválasztani. Telefonnak, forgalminak, ciginek, műfogsornak csak a zsebedben van helye. Minőség és esztétikum mindenhol. Szenzációs a dupla első kerék kanyar- és fékbiztonsága. Bármilyen szituációban stabilan az úton maradt. Mégis szokatlan volt, mert gyakorlatilag három nyomon halad. Így például, ha nyomvályúra hajtottam, nem az első kerék – mint a hagyományos motor esetében – hanem a hátsó kerék kezdett ficeregni. Rugózása, csillapítása és fékeinek összhatása, teljes terhelés mellett is tökéletes.

Gilera FoucoSztár voltam 5 napig. Bármerre mentem, minden szem rám szegeződött. Bárhol megálltam, azonnal körém gyűlt néhány ember, mintha osztogatnék valamit. Belekóstoltam abba, milyen érzés lehet, amikor annyira nincs magánszférád, hogy még a benzinkút WC-jében is a Fuoco-ról faggatnak. Debrecen előtt például, a mellettem araszoló autósor egyik vezetője annyira eltátotta a száját, hogy nem vette észre az előtte lassuló autósort. Apró koccanással és némi anyázással megúszta. Mentünk együtt több, mint ötszáz kilométert. Kényelmes, biztonságos érzés volt minden együtt töltött pillanat. Tartósan 120-as átlagot motorozva, 4,8 litert ivott a háromkerekű.

Nagyon meggyőző volt az együtt töltött néhány nap. Volt benne minden. Köd, hideg, meleg, éjszaka, eső, napsütés. Mindig stabil és kiszámítható volt. Ha valaki megunja, nyugodtan számíthat rám. Örömmel szorítanék helyet neki a garázsomban.

Szöveg: Szendy Zsolt Tamás,Kép: Szeles Róbert, Szendy Zsolt Tamás